Tuesday 27 January 2015

#Saudi Artist #Rashed_alshashai @HafezGallery #Jeddah > Opening tomorrow!



غاليري حافظ يعلن عن افتتاح معرض شعبة ١١ للفنان السعودي راشد الشعشي، يضم المعرض مجموعة أعمال فنية جديدة للفنان المبتكرة ببراعة مع لمسة تثقيفية. ويعمل الشعشعي على تكريس روح الفكاهة في تعليقاته على القضايا الاجتماعية والسياسية من خلال إنتاجه لسلسة من الأعمال الفنية سواء المبتكرة من وسائط مختلطة أو الأعمال التركيبية، موحداً الفكر الأيديولوجي المطروح على الرغم من التنوع الجمالي المستخدم

يعمل الشعشعي كأستاذ فن في مدرسة الفيصلية التي تحوي مجموعة من الطلاب الموهوبين في جدة، وفي معرض شعبة ١١ الذي يمثل صفاً دراسياً افتراضياً فيه أعمالاً فنية متنوعة كل منها تعرض قيمة تعليمية معنوية، يقدم الشعشعي فرصة مراقبة خلاصة مواضيع مستصعبة، مبدعاً مفهوماً حديثاً، وموجهاً بالتالي المتفرجين بشكل حتمي لمواجهة القضايا الراهنة، ومعارضاً النمط والتقدم الدارج في العالم العربي
على سبيل المثال، في العمل التركيبيموجزيجمع الفنان أغلفة كتب إسلامية قديمة ويشابكها مع بعضها البعض بطريقة أفقية ومضاءة على شكل خط مستقيم وعدة تفرعات متشعبة، تشابه إلى حد ما مشهداً جوياً لباحة المطار. يلمح الشعشعي من خلال هذا العمل إلى الطريق المستقيم للخير، كدلالة منه على الاختيار الشخصي بين الخير والشر بناء على التجربة الفردية حصراً، بعيداً عن الامتثال للكتب والمنشورات المكتوبة قبل آلاف السنين
ويستشكف الفنان مفهوم الاختيار الحر أيضاً في عملأنا أختار، وهو عمل فيديو مدته دقيقة واحدة يظهر فيه ثلاث ورقات بيضاء على شكل لعبة تكهن تتواجد فوق خلفية داكنة وداخل صندوق شفاف. ويريد من عرض هذه اللعبة أن يرفض بشكل قاطع الانقياد نحو العشوائية، وداعياً المتفرجين للتفكير بشكل إيجابي وفاعل لتحقيق إنجارات حياتهم الشخصية.
كما يعرض في عمل فني آخر له مفهوم الوحدة، إذ يرسم خريطة العالم الإسلامي بشكل مزخرف جامعاً فيها جميع الدول الإسلامية في تحالف واحد بلا حدود. ويحول fذلك الصراعات الجارية نحو رؤية مثالية للعالم الذي تحكمه المصالح العامة والوحدة الاقتصادية والتناغم السياسي 
هذا ويطرح الشعشعي في معرض شعبة ١١ المآزق والآثار الحاصلة في أيامنا الحالية، ويتتبع المسارات الخفية لمحاولة فهم الواقع، راغباً في زيادة مستوى الوعي والتفكير النقدي فيما بين الطلاب والشباب السعودي عموماً، وتمكينهم من مواجه البروبغندة الإرهابية. ويعمل الفنان على تحريض المتفرج من خلال طرح نقاش بصري يقود نحو دراسة متعمقة للظرف الإنساني من الماضي حتى الحاضر، وكأن المتفرج يحضر درساً من الإدراك الروحاني لرؤية العالم من نظرة منفتحة


Hafez Gallery is pleased to announce Section 11, a solo show by Saudi artist Rashed Al Shashai presenting a new body of work with a subtly constructed educational undertone. Al Shashai perpetuates his commonly known humorist reflection on socio political matters through a series of mixed media works and installations, ideologically unified despite their aesthetic diversity. A reference to the class Al Shashai teaches at the Faisaliah school for gifted boys in Jeddah, Section 11 unravels as a virtual classroom, where each artwork is a fable offering a moral teaching. Observing the compendium of improbable objects to which Al Shashai lends a new significance, viewers are unavoidably faced with current issues opposing tradition and evolution in the Arab world. 
 
In Shortcut, the artist assembles cover pages of ancient Islamic books and superimposes them with a horizontal LED installation comprised of a straight line and several bifurcating branches, evocative of an airport terminal’s aerial view. With this mixed media piece, Al Shashai alludes to the straight path of goodness - an evidence that should come from our personal reflection rather than from the obtuse compliance with books and publications written millennia ago. 
 
This concept of free will is reexamined through I Choose, a one-minute video showing three white fortune-telling papers on a dark background, enclosed inside a transparent box. The submissive acceptance of randomness is what Al Shashai proscribes here, all the while advocating proactiveness and positive thinking as imperatives for personal achievement. 
 
On the theme of unity, his Islamic World paper etching is a map gathering all Islamic countries into one borderless alliance. Al Shashai transforms the ongoing conflicts into an idealised vision of the world governed by common interests, economic unity, and political harmony. 
 
In Section 11, Al Shashai lays out modern day predicaments and traces a subtle path to their understanding, in an effort to raise the level of consciousness and critical thinking among his students and Saudi youth in general, enabling them to counter terrorist propaganda. Rather than directing the viewer’s opinion, he opens a visual debate leading to an introspective study of the human condition, from past to present, like a lesson of spiritual discernment to finally see the world with an open outlook. 



More about the artist:


يستخدم الفنان السعودي راشد الشعشي مواد مختلفة وصوراً مخصصة ليخدم المعاني المفاهيمية لتعريف الإشارات المتلقاة يومياً، ويبتكر ما يصفه (الحقل الدلالي) من خلال ما يطرحه من تساؤلات فلسفية، وبالمقام الأول منها الغرض من التواجد الإنساني والوظائف الاجتماعية التي من الممكن اختبارها. ويسعى من خلال أشكاله العابثة أن يدعو المتفرج للارتباط مع العمل بالدلالات الدنيوية وذلك لتسهيل ما قد يشكل اضطراباً أثناء الفرجة. على سبيل المثال، انتشار وسائل الإعلام الذي أدى إلى الانحدار العالمي باتجاه السطحية، والوباء المتزايد من اللامبالاة الذي سيطر على حياتنا المعاصرة.
ولد في الباحة في المملكة العربية السعودية عام ١٩٧٧، حصل على الماجستير في الفنون البصرية. يعتبر من الشخصيات البارزة في المشهد المعاصر في الفن السعوي. أثر الشعشعي باعتباره فناناً مفاهيمياً ومدرساً للفنون على الجيل الجديد من المواهب السعودية، كما ساهم في تطوير الممارسات الفنية المحلية باعتباره عضواً موسساً في الجمعية السعودية للفنون التشكيلية وجمعية التربية الفنية. 
أسس عام ٢٠٠٩ مركز تسامي للفنون البصرية، وهو مكان مستقل يدعم الفنون العصرية في المملكة، وشغل منصب مدير المركز حتى عام ٢٠١٣م
قدم معارض فردية على نطاق واسع في منطقة الخليج العربي والخارج، ومن الفعاليات التي شارك فيها: فن دبي ٢٠١٢، المعرض السنوي لجمعية الإمارات للفنون الجميلة، متحف الشارقة للفون ٢٠١٢، منتدى أوستراكا الدولي، شرم الشيخ. حصل على العديد من الجوائز، منها: الجائزة الأولى من معرض ميديا آرت، الرياض ٢٠١١م  
 



Saudi artist Rashed Al Shashai utilises found objects and appropriated imagery as conceptual means of identifying the signs of the everyday, creating what he describes as a ‘semantic field’ through which philosophical questions, primarily the purpose of human existence and the functions of society, can be explored. With playful forms, Al Shashai seeks to engage viewers with the signifiers of the mundane in order to facilitate a consideration of what might otherwise create tension, such as the omnipresence of media, a global descent into superficiality, and the growing epidemic of apathy that has come to define modern life. 
 
Born in Al Baha, Saudi Arabia, in 1977, Rashed Al Shashai holds a Master of Visual Arts degree and is a prominent figure of the contemporary Saudi art scene. As a conceptual artist and arts educator, Al Shashai has been influential to a new generation of Saudi talent while also nurturing local artistic practices as a founding member of the Saudi Arabia Fine Arts society and the Art Education Society. 
In 2009, he established the Tasami Centre for Visual Arts, an independent space that supports cutting-edge art in the Kingdom, and was the organization’s director until 2013.
 
Al Shashai has widely exhibited in the Arab Gulf and abroad at such venues and events as Art Dubai (2012); the Annual Exhibition of Emirates Fines Arts Society, Sharjah Art Museum (2012); and the Ostraka International Forum, Sharm Al Sheikh. He is the recipient of numerous awards, including First Prize from the Media Art Show, Riyadh (2011)



No comments:

Post a Comment